Roboty publiczne

Roboty publiczne

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac finansowanych lub dofinansowanych ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych może otrzymać każda osoba bezrobotna zgodnie z indywidualnym planem działania.
Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi mają pierwszeństwo przy zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Kto może być organizatorem robót publicznych?

Roboty publiczne mogą być organizowane przez:
  • powiaty (z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy),
  • gminy,
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej,
  • spółki wodne i ich związki.
Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne i wówczas ten wskazany pracodawca będzie beneficjentem pomocy.

Co zyskują pracodawcy organizujący roboty publiczne?

Pracodawca, który w ramach robót publicznych zatrudniał skierowanych bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana organizatorowi robót publicznych:
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty obliczanej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 57 ust. 1);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia (art., 57 ust. 2);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy, w instytucjach użyteczności publicznej oraz organizacjach zajmujących się problematyką kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej lub pomocy społecznej; wysokość tej refundacji nie może przekraczać kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych bezrobotnych i połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca) łącznie ze składką na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie robót publicznych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem robót publicznych powinien złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce tych robót.

Do wniosku o organizację robót publicznych pracodawca musi dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.

Organizator robót publicznych w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o podjętej decyzji. Jeśli jest to decyzja pozytywna starosta zawiera z organizatorem robót publicznych umowę.

Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.: 

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Aktualne nabory wniosków. Roboty publiczne 2025

Powiatowy Urząd Pracy w Nysie ogłasza nabór wniosków o organizację robót publicznych.
 
Termin składania wniosków: 
od dnia 15.01.2025 r. do wyczerpania środków

Okres trwania robót publicznych: 
do 3 miesięcy.

Okres zatrudnienia po robotach publicznych:
minimum 30 dni

Wysokość refundacji:
80 % kosztów minimalnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne (jednak nie więcej niż 50% kwoty przeciętnego wynagrodzenia za pracę)
 
W przypadku złożonych wniosków o organizację robót publicznych, w których planowane jest zatrudnienie dwóch lub więcej osób.

Wnioski podlegają  rozpatrzeniu przez Komisję ds. rozpatrywania wniosków, która przy ocenie wniosków kierować się będzie m.in. długością okresu gwarantowanego zatrudnienia po robotach publicznych i zakresem wykonywania prac.
 
W pierwszej kolejności w ramach robót publicznych zostaną skierowani dłużnicy alimentacyjni.
Wszelkie zmiany powyższych zasad, zgodnie z regulaminem organizowania robót publicznych, wymagają pisemnego uzasadnienia pracodawcy i zgody dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Nysie.
 

Roboty publiczne. Dodatkowe informacje PUP w Nysie.

Zasady organizowania i finansowania robót publicznych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Nysie:

  • maksymalny czas trwania robót publicznych wynosi  3 miesiące,
  • okres zatrudnienia po robotach publicznych min.  30 dni,
  • maksymalna refundacja robót publicznych wynosi 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę (3732,80 zł + FUS),
  • osoby bezrobotne tylko raz w roku mogą być kierowane na roboty publiczne.
  W przypadku pytań prosimy o kontakt
 
Pracownik Zakres zadań Numer telefonu Adres e-mail
Marcin Kardela Specjalista ds. programów 774489919 m.kardela@nysa.praca .gov.pl

Dokumenty do pobrania związane z robotami publicznymi

Załączniki do pobrania:

Załączniki

Regulamin organizowania robót publicznych nowy styczeń 2025
Regulamin organizowania robót publicznych nowy styczeń 2025.docx 90 KB
wniosek o organizację robót publicznych 2025
wniosek o organizację robót publicznych 2025.docx 91 KB
wniosek o rozliczenie robót publicznych 2025
wniosek o rozliczenie robót publicznych 2025.docx 68 KB
formularz-informacji-pomoc-de-minimis-rozporzadzenie-2023-2831-12082024
formularz-informacji-pomoc-de-minimis-rozporzadzenie-2023-2831-12082024.xlsx 62 KB
oświadczenie o uzyskanej pomocy de minimis
oświadczenie o uzyskanej pomocy de minimis.xlsx 54 KB
wniosek o zaliczkę na roboty publiczne 2025
wniosek o zaliczkę na roboty publiczne 2025.docx 70 KB

Menu nawigacji