Zatrudniasz cudzoziemców? Te zmiany MUSISZ znać

Print Drukuj

Od 1 czerwca 2025 r. obowiązuje nowa ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621).

 

Pełna elektronizacja procesów

Zgodnie z nową ustawą o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP:

  • wszystkie formalności odbywają się wyłącznie elektronicznie – przez system praca.gov.pl,
  • obowiązkowe jest założenie konta w systemie,
  • elektronicznie będą składane wnioski, odbierane decyzje oraz prowadzone postępowania odwoławcze.

 

Wymóg wysyłania kopii zawartej umowy (każdej) 

Zgodnie z przepisami ustawy pracodawca ma obowiązek :

  • przed rozpoczęciem zatrudnienia przesłać kopię umowy w języku polskim do urzędu, który wpisał oświadczenie lub wydał zezwolenie – wyłącznie przez system praca.gov.pl,
  • wynagrodzenie cudzoziemca nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie i musi być porównywalne z wynagrodzeniem pracowników na podobnych stanowiskach.

Jednocześnie planowane jest, że funkcjonalność ta (umożliwienie przesyłania umów za pomocą systemu elektronicznego) zostanie uruchomiona od:

  • 1 lipca br. - dla postępowań, w których wydane było zezwolenie na pracę sezonową i wpis oświadczenia do ewidencji oświadczeń;
  • 1 sierpnia br. – dla postępowań, w których wydane było zezwolenie na pracę.

Uwaga: zgodnie z pismem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 maja 2025 r., z powodu braku rozwiązań technicznych, do czasu ich wprowadzenia, nie ma obowiązku przekazywania kopii umowy, a jego niewypełnienie nie skutkuje negatywnymi konsekwencjami.

 

Powiadomienia do starosty – ważne terminy

Pracodawca, którego oświadczenie zostało wpisane do ewidencji, ma obowiązek powiadomić starostę, który dokonał wpisu:

  • o podjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 7 dni od rozpoczęcia pracy,
  • o niepodjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 14 dni od daty rozpoczęcia wskazanej w ewidencji.

Dodatkowo, pracodawca ma obowiązek zawiadomić starostę także w sytuacji, jeśli cudzoziemiec nie podejmie pracy lub zakończy ją wcześniej niż przewidziano w oświadczeniu – wpis do ewidencji zostaje unieważniony z mocy prawa.

 

Kiedy nie dostaniesz zgody na zatrudnienie cudzoziemca?

Odmowa wydania zezwolenia lub oświadczenia nastąpi, jeśli pracodawca/ firma:

  • została założona głównie w celu ułatwienia wjazdu cudzoziemców na terytorium RP,
  • nie opłaca składek lub nie zgłasza pracowników do ubezpieczeń społecznych,
  • nie prowadzi faktycznie żadnej działalności gospodarczej, a uzyskuje przychody wyłącznie z odpłatnego ułatwiania cudzoziemcom uzyskania dokumentów legalizujących ich pobyt i pracę w Polsce i strefie Schengen,
  • w okresie 24 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, udaremniał lub utrudniał przeprowadzenie kontroli legalności powierzenia pracy cudzoziemcom i wykonywania pracy przez cudzoziemców,
  • w okresie 2 lat poprzedzających złożenie wniosku o zezwolenie i oświadczenie cudzoziemiec, który wcześniej posiadał zezwolenie lub oświadczenie wjechał na terytorium Polski i nie wykonywał pracy,
  • praca ma być wykonywana u osoby trzeciej (outsourcing), a pracodawca nie jest agencją pracy tymczasowej działającą na terytorium RP zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wizy o numerach 01, 02, 11, 14, 20, 23 oraz wizy wydane w celu tranzytu od 1 czerwca 2025 r. nie uprawniają do prac na podstawie oświadczenia lub zezwolenia na pracę.

Koniec z testem rynku pracy

Składając wniosek o zezwolenie na pracę, nie trzeba dołączać informacji starosty (tzw. testu rynku pracy).

Nowe przepisy przewidują jednak, że jeśli zawód cudzoziemca znajduje się na liście zawodów określonej przez starostę i zatwierdzonej przez wojewodę, to zezwolenie nie zostanie wydane.

 

Agencje Pracy – nowe zasady

Agencje pracy tymczasowej i pośrednictwa pracy mogą świadczyć usługi dla cudzoziemców dopiero po dwóch latach od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia i faktycznego świadczenia usług. 

Podmioty wpisane do rejestru agencji zatrudnienia mają obowiązek w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia uzyskania ponownego wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, w celu kontynuowania świadczenia usług w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców.

 

Zmiany te są istotne i wprowadzają nowe obowiązki dla każdego pracodawcy zatrudniającego cudzoziemców.

Warto:

  • zapoznać się ze szczegółami,
  • śledzić terminy,
  • upewnić się, że działania są zgodne z przepisami,
  • korzystać z systemu praca.gov.pl – to teraz główny kanał komunikacji z urzędami.

 

Podstawa prawna:

Informacje o publikacji dokumentu